17 apr. 2017

island dag 5: golden circle


Det är alltid dumt att lova inlägg i förtid pga det blir sällan så hehe. Min dators hårddisk vägrade ta emot fler filer på Island så det blev omöjligt av fullfölja denna post. Nåväl, här kommer dag fem!!


Den här dagen var vi uppe i ottan för att påbörja Golden Circle – en klassisk 30 mils-rutt där man bockar av både nationalparken Thingvellír, Geysir och vattenfallet Gullfoss. Förbered er på bildbomb;





Jag hade avancerat mig fram till framsätet där jag hade rollen som GPS-ansvarig. Utanför bilrutan kunde det bland annat se ut såhär.


Första stopp var alltså Thingvellir. De branta väggarna av berg och lava uppstod genom en spricka i kontinentalblocken för tusentals år sedan!





Det lilla vattenfallet Öxarárfoss ligger också beläget där. Eller ja, lilla och lilla. Det känns litet i jämförelse med alla vattenfall vi skulle få se senare haha.


Det må se varmt och skönt ut men vindarna var ISKALLA, kändes typ som -10. Mössa + luva + luva var det enda rätta. 








Mycket filmisk miljö sammanfattningsvis.





Småbrorsorna i baksätet.


Sedan fortsatte vi rutten. Med flera avbrott, dvs. Egentligen vill man ju stanna till precis överallt men då hade man ju tyvärr aldrig kommit någon vart:-(


Man ba ok. Som ett freaking vykort.





S/o till pappa som körde så bra även att jag hela tiden hängde över ratten med kameran<3





Att hälsa på islandshästar är ju ett måste while in Island. Vi fick tvärnita när vi såg denna vyn från vägen. Kolla vilken beauty som smög sig på pappa!


IDYLLEN.


:'''-) Det är ju så att man får ont i hjärtgropen.





Från samma plats. Här kan man stå liksom. Vi åt sedan varsin skyr i bilen och fortsatte.


Nästa stopp var Geysir!! Ett gejsertätt område där marken bubblade/rök/skiftade så vackert.





Inte bara tätt med gejsrar utan också tätt med turister:-) Pappa på bild.


Jag lyckades dessvärre inte föreviga något gejserutbrott men det kändes okej ändå. Var ändå mest fascinerad av området i sig.








Döfint ju.


Det sista stora målet var det helt enorma vattenfallet Gullfoss aka det troligtvis mäktigaste jag någonsin varit med om.














Finner inga ord!!!!! Mother nature vad är det ens med dig!!!


Alldeles tagna (och förfrusna) åt vi sedan lunch i bilen. Det har jag tyckt varit så himla mysigt med den här resan; att sitta och trängas/småretas/smula ner i bilen med min familj. Vet inte riktigt varför men det har bara känts väldigt fint, även att man gått varandra på nerverna ibland.


På vägen tillbaka mot Reykjavík körde vi på en helt annan väg.


Hälsade på fler islandshästar. Vackrisar.


Vi nådde fram till en bro och ba STANNA!! Ut ur bilen igen det var inget snack om saken.


Floden såg alltså på riktigt ut såhär??? Hur är det ens möjligt.





Här var dock vindarna så starka och kalla att det nästan svartnade för ögonen haha. Men det var det banne mig värt.


Otippad grej jag aldrig förut förknippat med Island: tomatodlingar!! Vi stannande till vid ett växthus som jag trodde skulle vara låst men icke. 


Det var ett helt enormt växthus som var så varmt och behagligt och luktade sött av mogna tomater mmmh. En blev ju nästan lite sugen på att norpa en.


Ut på vägarna igen.








Undrar mest hur och om man någonsin kommer kunna se sig mätt på det här landet?











 :-')


När vi var tillbaka i Reykjavík igen runt klockan 16 var alla heeelt slut. Sååå galet mycket intryck att försöka smälta. Kan ju säga att en kopp kaffe aldrig smakat så gott som då.

Sista delen – från när jag pappa Fredrik körde längs med kusten – kommer upp nu i dagarna. Den vägen var nog nästan det vackraste av allt.



Nu: ducha, fortsätta med arbetsprover och packa upp väskor. Den bittra verkligheten med andra ord.

xx bella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar